12 juli 2010

Friluftsmode

Nästa vecka ska jag åka till norraste Sverige och Norge. Jag tror att valar och fjäll är en bra kontrast till allt annat.

Jag är ingen van friluftsperson. De enda gångerna jag har tältat har varit på festival. De senaste åren har det dock hänt mer än en gång per år att jag har gått ut i naturen, alltså längre bort än Hammarbybacken. Jag har därför, för första gången sedan lågstadiet, några friluftskläder i min garderob. Jag har känt en viss tillfredställelse av att äga en vindjacka och ett underställ, i fall att någon skulle bjuda med mig på en skidsemester.

Nu ska jag alltså till fjällen på sommaren och har därför kollat in utbudet på friluftsfanatikernas mecka Naturkompaniet. Nu är jag rädd för att inte bli insläppt i Abisko naturreservat om jag inte införskaffar en tidsenlig fjälloutfit i funktionella och välventilerade material för 10 000. Förmodligen blir jag nekad inträde i Norge om jag inte har på mig ett par vattenavvisande vandringskängor (alla vet ju att norrmän är lite galna).

Jag är dock snål (smart?) och fattig och vill hellre lägga mina pengar på ...annat. För att ändå passa in någorlunda på landsbygden har jag köpt ett par fasansfulla skor: sandaler med kardborrband. Det här ju egentligen inte okej, men jag har insett att dessa är mycket praktiska om man till exempel vill promenera i skärgården utan att vricka fötterna.

Problemet med att börja köpa praktiska kläder är att man kanske börjar tycka att praktiskt går före snyggt och att man helt plötsligt har på sig termobyxor på jobbet för att det är kallt ute. Men när ingen ser kan ett par 200-kronors sandlaer från Stadium vara väldigt bra att ha.





Inga kommentarer: