20 mars 2012

Min odlingsförebild

Jag har hittat en odlingsförebild. I ett avsnitt av Studio PSL berättade musikjournalisten Elin Unnes att hon har en odlingsblogg. Detta kollade jag såklart upp och det visade sig att Elin har en väldigt sund och bra inställning till växter. Läsare som hittar till bloggen möts av beskedet "OBS! Blommor som inte går att äta är töntiga. Här ägnar vi oss åt grönsaker."

 I en intervju i tidningen Allt om trädgård säger Elin:

"Jag gillar inte att många trädgårdsbloggare reducerar växer till pynt. Jag drunk­nar i alla spetsgardiner, blomster­arrangemang och flätade hjärtan av mossa och äpplen. Det är så puttinuttigt. För mig är växter någonting mäktigt och odling ­något ganska brutalt."

Elin var tidigare chefredaktör på Vice och "brukade inte kunna tänka på nåt annat än korrfel, missnöjda annonsörer och en redaktör som rökte för mycket crack." Jag har förvisso inte ett i närheten så häftigt jobb som Elin, men jag ägnar också väldigt mycket energi åt korrfel och annonser.

"Sen fick jag en kolonilott och nu kan jag inte tänka på nåt annat än odling. skriver Elin. Jag är helt säker på att odling är bra för själen. Att utrota  maskrosor och kolla på frön som gror är utmärkt terapi för människor med överhettade hjärnor och begynnande gamnacke.

Dessutom är det kul att läsa om någon som på fyllan har beställt en odlingspyramid för 2000 kr på internet. Det är ganska långt ifrån Ernst. Fast han kanske inte odlar, bara snickrar.

Elin Unnes på sin odlingslott





Inga kommentarer: